Welke mogelijkheden zijn er om het sociaal werk sterker te maken in de steeds digitaler wordende samenleving? En wat gaan we als organisatie zelf doen? Leden van bestuur, raad van toezicht en medewerkers van Perspectief Zutphen gingen aan de slag met deze vraag. Ik vroeg hen kritisch na te denken over hun dienstverlening aan de hand van de VIA-wijzer en het dagboek van een sociaal werker in 2030.

Binnen drie uur had de groep een shortlist gemaakt van de eerste stappen om naast fysiek ook beter digitaal toegankelijk te zijn voor klanten van Perspectief. En de volgende afspraak was met enthousiasme en draagvlak ook al snel gemaakt.

Ik begeleidde deze middag graag, vanuit de visie dat er drie goede redenen zijn om #socialetechnologie in te zetten.
- inwoners/klanten worden in rap tempo kwetsbaarder door de digitalisering. Het is een kerntaak van het sociaal werk om hen te ondersteunen en voor hun rechten op te komen.
- technologie maak deel uit van onze leefwereld. Het is een kerntaak van het sociaal werk om opbouwend aanwezig te zijn in de leefwerelden van mensen.
- processen kunnen efficiënter. Het is een verantwoordelijkheid van het sociaal werk om zorgvuldig met de beschikbare middelen om te gaan.
Is jouw organisatie ook benieuwd naar de mogelijkheden? Er is funding beschikbaar voor visie-ontwikkeling én implementatie van sociale technologie. Ook is er voldoende kennis, onderbouwing en training voorhanden. Weet me te vinden via de contactpagina.
